Wednesday, March 14, 2007

Puisi Cinta Ketuhanan-4

Pergerakkan tanpa suara, Gerak di dalam diam, Pernah di riwayatkan seseorang bertanya kepada Mawlana Rumi, Mengapa beliau membisu?
Rumi menjawab, Ingatan mu terhadap ku lah yang telah membuatkan kau hadir di depan ku sekarang dan bertanyakan soalan ini.
Sekiranya hakikat aku atau realiti aku membawa atau menarik kau kepada ku, tanpa aku perlu berbicara, Perkataan atau kalimah hanyalah bayangan yang tiada erti tanpa pakaiannya ' iaitu yan tidak nampak, sekiranya bayangan iaitu bicara dan kata kata membawa menarik dan membawa kau, semestinya realiti atau hakikat yang engkau tidak nampak ini lebih hebat.
Perkataan, lisan bicara hanyalah benda kecil atau prakata, tetapi ikatan dan panggillan dalaman lah yang membawa atau menarik seseorang kepada seseorang yang lain.
Sekiranya seseorang itu menunjukkan karamah atau kesaktian beribu bentuk atau jenis pun ianya hanyalah permainan sekiranya dalaman atau ruh seseorang itu tidak mampu menundukkan atau mengajar atau memberikan petunjuk kepada hadirinnya.
-Rumi-

"Dalam diam aku bergerak
dalam diam aku berkata, dalam diam aku membawa
Dalam diam aku berinteraksi,
Telah lama aku tinggalkan pertuturan luaran dan berbicara daripada hati ke hati
nurani ke nurani
inilah rahsia yang bukan rahsia
Tinggalkanlah bayangan mu,
Inilah bayangan yang dimaksudkan oleh Para Nabi
Petunjuk kepada alam realiti
ianya ada dalam tiada
ianya wujud tanpa bentuk dan tanpa batasan
Kehujung dunia di dalam sekelip mata
selautan kasih
mutiara bertaburan bagai bintang di langit
-imf-

Rahsia Permohonan Atau Doa

Wahai sahabatku,
berapa lama telah engkau merana
kesan, kesini, mundar dan mandir?
Engkau memohon
engkau berkehendak
engkau menggunakan jasadmu
engkau menggunakan tangan dan kudrat mu
engkau meminta kepada makhluk dengan pertuturan lisan mu
engkau menggunakan minda mu
engkau menggunakan kebikjanaan mu
Tinggalkanlah semua ini
Kembali lah kepada fitrah mu
Kembalilah kepada tahta dan singgahsana mu
Gunakanlah kuasa yang di berikan
akan tunduk lah segalaya, di timur dan di barat

Inilah cokmar mu
inilah titahmu
Niatkan kanlah
gunakanlah kehendak mu yang tidal nampak dek pandangan atau mata

Inilah yang di maksudkan oleh
kun, jadi maka jadilah,
bukan pada lidah
bukan pada zikir
tetapi padanya, ada pada dirimu

Bilaman engkau menggunakan bicara rohani mu ini
Dalam diam apa yang di hajati. akan datang
tanpa bergerak
tetapi ada gerak

-imf-

semoga engkau memahami apa yang di bicarakan.

No comments: