Tuesday, August 07, 2007

Berhenti Merokok Merokok


DI PERSADA BEBAS NICOTINE - Manual Berhenti Merokok

Memilih Untuk Berhenti


Persoalan Mengenai Realiti Diri Anda dan Pemilihan untuk Apa Yang Anda Mahukan Sebenarnya.
Manual ini adalah Untuk Anda Bertindak!
Luangkan masa untuk memikirkan tentang isu isu berkaitan dengan diri anda dan mula mengambil langkah untuk kebaikan diri dan sekitaran anda. Bergeraklah mengikut kemampuan dan juga masa anda. Sekiranya anda mampu membuat keputusan anda mampu merealisasikan impian anda.

Sesuatu Untuk Di Fikirkan...
- ramai penghisap Rokok berharap mereka telah berhenti merokok sejak lama dahulu, mereka mendapati bahawa berhenti merokok bukanlah susah seperti yang mereka fikirkan dahulu.

Fikirkanlah Akan Keputusan Sukar Yang Anda Pernah Hadapi Pada Suatu Ketika Dahulu dan Bagaimana Anda Merasakan Kegembiraan dan Keceriaan Bilamana Anda Membuat Keputusan Yang Bijak dan Tepat.

TAHUKAH ANDA? TIDAK KISAH SELAMA MANA ANDA MEROKOK, ANDA AKAN MENCAPAI PENINGKATAN KESIHATAN DAN KEBAIKAN TARAF HIDUP SEKIRANYA ANDA BERHENTI MEROKOK! SEKOTAK ROKOK SEHARI ANDA MENDERMA RM 2,190.00 KEPADA SYARIKAT ROKOK RIBUAN PEROKOK BERHENTI MEROKOK SETIAP TAHUN! SYARIKAT ROKOK KAYA RAYA DENGAN MEROSOKAN KESIHATAN ANDA! ANDA TIDAK MENDAPAT APA APA KECUALI KEMUDARATAN. KEPUTUSAN ANDA UNTUK BERHENTI MEROKOK AKAN MEMBAIKI MUTU KEHIDUPAN, RASA DAN JUGA KEPERIBADIAN DAN JATI DIRI ANDA. ANDA MEROKOK DISEBABKAN PELBAGAI SEBAB!

Merokok merupakan tabiat atau ketagihan atau kedua-duanya, Anda mungkin merasakan keseronokan bilamana anda merokok di sebabkan imej anda bilamana anda merokok! Merokok mungkin memberikan ketenangan dan juga tenaga kepada anda. Ianya juga mungkin memberi anda seminit dua maa bersendiri atau bersama teman teman! Ianya juga mungkin dapat menghilangkan stress atau tekanan anda! Inilah ilusi yang di sebabkan oleh minda anda, sekeliling atau rakan-rakan!
BUKANKAH ANDA MEMPUNYAI PILIHAN YANG LEBIH BAIK?
sekiranya kita fikirkan masak masak, merokok sebenarnya membawa kemusnahan yang lebih daripada kebaikan yang anda fikirkan. Kesan keburukan adalah lebih teruk daripada yang anda fikirkan. Setiap kali anda menyalakan rokok anda mengundang Kanser, dan juga kematian awal. Ini adalah fakta nyata dan terang. Telah jelas yang Terang dan Gelap.
IANYA BUKANLAH BERKAITAN DENGAN KESIHATAN.
Berhenti merokok akan memberikan anda kesan yang nyata di segi pengawalan diri, kekuatan diri dan jati diri. Anda akan rasa' lebih baik, berfungsi lebih baik, dan nampak lebih baik. Anda tidak perlu lagi takut atau meninggalkan kegiatan anda untuk meluangkan masa mengkayakan industri rokok dan membunuh diri anda sendiri. Hubungan anda dengan rakan dan taulan dan juga mereka yang tidak merokok akan menjadi lebih baik. Deria rasa, hidu dan juga sensitiviti anda kan lebih baik dan kembali kepada asal. Anda akan menjadi contoh Ayah dan Ibu yang lebih baik terhadap anak-anak anda. Anda juga tidak akan risau tentang kesan buruk atau Second Hand Smoker, Perokok Kedua.

LUANGKANLAH SEDIKIT MASA ANDA YANG TIDAK AKAN DATANG LAGI UNTUK MEMIKIRKAN APAKAH KESAN DAN JUGA IMPIAN ANDA YANG AKAN ANDA PEROLEHI DENGAN MENGAMBIL KEPUTUSAN UNTUK BERHENTI, KEYAKINAN DIRI, JATI DIRI DAN JUGA IMEJ ANDA! TIDAK LUPA JUGA AKAN KEDUDUKAN KEWANGAN ANDA, DAN JUGA KEKUATAN JIWA ANDA.

INILAH KEPUTUSAN YANG PALING TERBAIK YANG ANDA BOLEH PILIH! BERHENTI MEROKOK! IANYA MERUBAH KEHIDUPAN DAN JATI DIRI ANDA.

Berhenti Merokok Sekarang! Akan Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung, Kanser dan Masaalah Pernafasan!

Bekas Perokok akan hidup lebih lama daripada mereka yang merokok, Sebagai contoh mereka yang berhenti merokok sebelum umur 50 tahun, hanyalah berisiko 50% daripada penyakit berkaitan dengan rokok untuk 15 tahun berikutnya berbanding dengan mereka yang masih merokok.

Kesan Kesihatan Daripada Berhenti Merokok Untuk Semua Golongan Perokok, Lelaki, Wanita, Tua dan Muda.

Tubuh anda akan mula membaiki dirinya sendiri di dalam tempoh 24 Jam selepas anda berhenti Merokok.

1. Lapan (8) Jam selepas anda berhenti merokok, kandungan dan paras Carbon Monoxida menurun dan kandungan Oxygen di dalam darah anda meningkat ke paras normal.

2. Di dalam tempoh 48 Jam, kebarangkalian untuk serangan jantung menurun dan deria hidu dan rasa anda bertambah.

3. Di dalam tempoh 72 Jam, kapasiti paru-paru anda bertambah dan pernafasan anda menjadi lebih mudah .

4. Dua Minggu (2) hingga 3 bulan, pengaliran darah anda bertambah dan fungsi paru-paru anda meningkat sehingga 30 peratus.

5. Enam Bulan berikutnya (6), batuk, hidung tersumbat, kepenatan dan sesak nafas bertambah baik.

6. Selepas Setahun, risiko penyakit atau kesan berkaitan dengan merokok berkurangan sehingga 50%.

7. Sepuluh tahun berikutnya risiko kanser paru-paru berkurangan 50%.

8. Lima Belas Tahun (15) berikutnya risiko serangan jantung adalah sma dengan mereka yang tidak merokok.

Jika dilihat daripada keputusan anda untuk berhenti merokok, kesan total akan hanya dapat di perolehi 15 tahun berikutnya, jadi keputusan anda unuk berhenti merokok mestilah di mulakan SEKARANG!
Masa adalah emas, fikirkanlah kesan dan juga keseronokan seketika tetapi anda membayar dengan penyucian yang mengambil masa 15 tahun, berbaloikah?

No comments: