Wednesday, March 14, 2007

Puis Cinta Ketuhana n- 1

Di kenali sebagai salah seorang Wali Allah S.W.T yang teragung, Mawlana Jalal al Din Rumi, Beliau di lahirkan pada 1207 dan meninggal pada 1273 Masehi. Kitab beliau dan puisi cinta dan madah cinta beliau begitu juga ramalan cinta beliau adalah yang paling agung dan ada juga pengkaji dan pencinta puisi cinta mengelarkan madah beliau ini sebagai Quran No 2, Begitulah indahnya madah dan puisi cinta beliau, keindahan puisi cinta rumi terlalu indah sehingga sukar di tiru atau tidak ada tandingannya begitulah sehingga di katakan sajak atau puisi cinta belaiu sebagai di ilhamkan terus daripada alam kerohanian atau daripada yang maha esa.

antaranya;

"Hadir lah, Hadirlah, sesiapa sahaja diri mu
Musafir, pengabdi, pencinta
Semuanya tidak bererti
Kumpulan ini bukanlah kelumpuk berputus-asa atau patah hati
Hadirlah, walaupun engkau telah memungkiri janji beratus kali
Hadir, sekali lagi, hadir , hadir lah"

Rumi

Puisi cinta diatas bolehlah di ertikan sebagai
seorang hamba yang acapkali melakukan dosa tau melupakan tuhan, Hadirlah bersama mereka yang mengingati Tuhan , bersama dengan ahli zikir atau pencinta tuhan, kehadiranmu itu kan membawa mu kepada suatu rasa yang menuju kepada ilahi.

Inilah permasaalahan pokok diantara kebanyyakan manusia, sentiasa melakukan kesalahan, tetapi tuhan itu maha pengampun dan bagi kekasih oatu yang maha mencintai, maka tiada lah erti dosa itu,

"hilangkan lah ingatan mu kepada selain daripadaku.
Ingatilah ku, nescaya aku mengingatimu,

Bilamana kita bersama dengan kekasih yang maha agung maka apakah yang perlu di risaukan? Tinggalkanlah segala duka nestapa mu wahai saudara ku!

Marilah , rasailah keenakkan rasa bersama dan rasa mengingati Tuhan mU, Kekasih mu sejak azali, Dia yang menciptakan mu tanpa mengharapkan apa apa daripadamu, Dia yang mengcukupimu dan tidak akan melupakan mu walau sesaatpun!
Sedarlah setiap saat kita melupakan Yang Maha esa, tetapi Dia tidak pernah melupakan kita. Inlah cinta sejati , Cinta yang maha Agung.
Dalami lah rasa ini, hadirkanlah rasa ini di dalam jiwamu wahai insan bernama manusia.
Bilamanana engkau bersama dengan ku, tiada apa apa lagi yang perlu kau khuatirkan atau risaukan.
Aku yang menjadi kekasihmu , akulah raja segala-galanya, bilamana aku bersama dengan mu siapa? siapa? siapakah yang mampu untuk mengambil mu daripada sisiku?
Akulah raja sekalian alam!

Inilah yang perlu di kejar oleh setiap insan, bahawa kekasih sejati hanya dia yang maha esa.

No comments: